Monday, March 17, 2008

Vstřikovací trysky :
- jednootvorová
- dvoouotvorová
- čepová – nejvýhodnější, má větší tlak a větší rozptyl paliva









Druhy regulátorů u vstřikovacích čerpadel
a) omezovací ( rychlostní ) :
při překročení maximálních otáček se zapne a omezí dodávku paliva proti vůli řidiče
b) výkonnostní regulátor :
udržuje stálý výkon
automaticky udržuje konstantní otáčky ( např. u stacionárních motorů )

Systém Common Rail :
Systém vstřikování s tlakovým zásobníkem. Palivo je připraveno ve vysokotlakém zásobníku (Rail). Velikost dodávky paliva určuje řidič. Okamžik vstřiku a tlaku jsou vypočteny v řídící jednotce a realizovány prostřednictvím vstřikovací jednotky každého válce pomocí řízeného elektromagnetického ventilu.


VIII. KOMPRESNÍ PROSTORY VZNĚTOVÝCH MOTORŮ :

1. PŘÍMÝ VSTŘIK PALIVA :
- kompresní prostor je vytvořen ve dně ( nahoře ) pístu
- palivo se přímo vstřikuje do spalovacího prostoru
- výhodou je to, že velmi rychle reagují na změnu dodávky paliva ( větší výkon )
- mají ale tvrdší chod ( motor je více namáhaný ).

Druhy kompresních prostorů :
a,b) miskový kompresní prostor :
- má tvrdý chod , má nízkou měrnou spotřebu paliva,
- používá se u přeplňovaných motorů

c) Hesselmanův ( prstencový ) kompresní prostor :
- má nízkou měrnou spotřebu paliva

d) Saurerův kompresní prostor
- má tichý chod, má malou měrnou spotřebu paliva
- těžší píst ( u traktorů, nákladních aut )

e) MAN kompresní prostor :
- sání je do spirály, dokonalé promíchání se vzduchem
- má vstřikování na dvakrát :
- 5% paliva – zapalovací paprsek, následně se vstříkne zbytek paliva
- velice tichý chod, malá měrná spotřeba, lze použít pro více palivový motor (petrolej, nafta)
- nevýhodou jsou velké průměry pístu 120-140 mm, olej se musí vstřikovat pod píst














2. NEPŘÍMÝ VSTŘIK PALIVA
Výhody :
- jednootvorová tryska
- tišší chod
- menší citlivost na kvalitu paliva
- mohou být využity jako vícepalivové
Nevýhody :
- větší měrný povrch, tím větší hydraulické ztráty
- menší kompresní poměr ( menší výkon )
- větší měrná spotřeba paliva
- potřebuje žhavící svíčku

Druhy komůrek :
a) b) c)


aková komůrka :
hoření začne v komůrce a následně ve válci, dojde ke zvýšení tlaku a zpětně se zapálí část směsi v komůrce.